Optimalizace pro vyhledávače je věda o vylepšování webových stránek s cílem zvýšit jejich viditelnost při vyhledávání produktů nebo služeb. Čím větší viditelnost má webová stránka ve vyhledávačích, tím větší je pravděpodobnost, že značka zaujme. Viditelnost webových stránek se běžně měří podle umístění – neboli pořadí – webu na stránkách s [výsledky](https://www.techtarget.com/whatis/definition/organic-search-results?_gl=1*1o2y8i8*_ga*TFh3UEtxUEE1dGV4VWY0UHpYbUV3VVdYZHRRb3hiWlo4RjhXWU5OQnE2NVpXaVNWWV9LM3dMYmxHS3dhOUp6Wg..) vyhledávání (SERP). A společnosti vždy usilují o první stránku, kde s největší pravděpodobností získají největší pozornost.
Na příkladu Googlu se na stránkách SERP často objevují reklamy v horní části stránky. Za tyto pozice jsou firmy ochotny zaplatit, aby si zajistily umístění na první stránce. Za reklamami následují běžné výpisy vyhledávání, které obchodníci a vyhledávače označují jako organické výsledky vyhledávání. Cílem procesu SEO je zvýšit organické výsledky vyhledávání podniku a přivést na stránky návštěvnost z organického vyhledávání. Díky tomu mohou obchodníci s daty rozlišovat mezi návštěvností, která na web přichází z jiných kanálů – například z placeného vyhledávání, [sociálních médií](https://www.techtarget.com/whatis/definition/social-media?_gl=1*wed8n2*_ga*TFh3UEtxUEE1dGV4VWY0UHpYbUV3VVdYZHRRb3hiWlo4RjhXWU5OQnE2NVpXaVNWWV9LM3dMYmxHS3dhOUp6Wg..), doporučení a přímého vyhledávání – a návštěvností z organického vyhledávání.
Návštěvnost z organického vyhledávání je obvykle návštěvnost vyšší kvality, protože uživatelé aktivně vyhledávají konkrétní téma, produkt nebo službu, na které se web může umístit. Pokud uživatel najde tento web prostřednictvím vyhledávače, může to vést k lepšímu zapojení značky.
Jak funguje SEO?
Přestože existuje způsob, jak maximalizovat výsledky, je téměř nemožné plně manipulovat s vyhledávacími algoritmy. Firmy často hledají nejkratší cestu k ideálním výsledkům s co nejmenším úsilím, ale SEO vyžaduje spoustu činnosti a času. Neexistuje žádná strategie SEO, kde by bylo možné něco změnit dnes s očekáváním jasných výsledků zítra. SEO je dlouhodobý projekt s každodenní činností a neustálou aktivitou. Vyhledávače používají roboty, kteří procházejí všechny stránky webu, stahují a ukládají tyto informace do sbírky známé jako index. Tento index je jako knihovna, a když v něm někdo něco hledá, vyhledávač funguje jako knihovník. Vyhledávač vytáhne a zobrazí relevantní informace z vyhledávacího dotazu a zobrazí uživatelům obsah související s tím, co hledali. Algoritmy vyhledávače analyzují webové stránky v indexu a určují pořadí, v jakém se mají tyto stránky zobrazit na SERP.
Jaké algoritmy vyhodnocují optimalizaci pro vyhledávače?
Na to, jaký obsah z indexu se zobrazí v SERPu, působí stovky faktorů. Ty se však skládají z pěti klíčových faktorů, které pomáhají určit, které výsledky se na vyhledávací dotaz zobrazí.
- Význam dotazu. Aby algoritmus vrátil relevantní výsledky, musí nejprve zjistit, jaké informace uživatel hledá. Tomu se říká záměr. Aby algoritmus porozuměl záměru, snaží se porozumět jazyku. Interpretace pravopisných chyb, synonym a toho, že některá slova znamenají v různých kontextech různé věci, to vše hraje roli při pochopení záměru vyhledávače algoritmem. Vyhledávače by například měly být schopny rozlišit mezi slovem „bass“ jako rybou a „bass“ jako nástrojem. Záměr by byl založen na dalších vyhledávacích termínech, historickém vyhledávání, vyhledávání místa a dalších, aby se zobrazily správné informace.
- Relevance webových stránek. Algoritmus analyzuje obsah webových stránek a vyhodnocuje, zda stránky obsahují informace relevantní pro to, co uživatel hledá. To přichází až po zjištění záměru. Základním signálem relevance je, zda webová stránka obsahuje klíčová slova použitá ve vyhledávání. To zahrnuje zobrazení v těle stránky nebo v nadpisech. Kromě shody s klíčovými slovy však vyhledávače používají agregované údaje o interakci, aby určily, zda je stránka relevantní pro vyhledávací dotaz. Při tom se zkoumají anonymizovaná data z předchozích vyhledávání, aby se stránka shodovala s dotazem.
- Kvalita obsahu. Cílem vyhledávačů je upřednostňovat nejspolehlivější dostupné zdroje. Inteligence zabudovaná do algoritmů dokáže určit, které stránky vykazují odbornost, autoritu a důvěryhodnost ve vztahu k záměru.
- Použitelnost webových stránek. Design a přístupnost webových stránek hrají velkou roli při hodnocení ve vyhledávání. Algoritmus sleduje, jak se stránky zobrazují v různých prohlížečích, zda jsou navrženy pro různé typy zařízení – například stolní počítače, tablety a telefony – a zda doba načítání stránek vyhovuje uživatelům s pomalejším internetovým připojením.
- Kontext a prostředí. Vyhledávače a jejich algoritmy využívají informace z historie vyhledávání a nastavení vyhledávání, aby pomohly určit, které výsledky jsou pro uživatele v danou chvíli nejužitečnější. Země a poloha mohou být použity k poskytování obsahu relevantního pro oblast, ze které někdo hledá. Například někdo, kdo hledá „fotbal“ v Nové Anglii, dostane jiné výsledky než ten, kdo zadá stejný dotaz v Anglii.
Výhody SEO
Optimalizace pro vyhledávače je zásadní marketingovou aktivitou, která zviditelní webové stránky nebo firmu na webu. Firmám však přináší i několik dalších výhod.
Buduje důvěru a důvěryhodnost
Stránky, které se umisťují na vysokých pozicích v SERP, jsou považovány za nejkvalitnější a nejdůvěryhodnější. Výsledky zobrazené na první stránce jsou nejrelevantnější, což vede k větší důvěryhodnosti podniku nebo webu. Správný obsah na webu a dobré uživatelské prostředí pomohou webu získat vyšší pozice.
Poskytuje konkurenční výhodu
Při důsledném nasazení dobré optimalizace pro vyhledávače SEO se ti, kteří ji provádějí více a lépe, dostanou před konkurenci. Mnoho podniků má pocit, že si nemohou dovolit nebýt na první stránce výsledků vyhledávání. Pokud však tým pracuje na dosažení tohoto cíle a vykazuje náskok před konkurencí, získá konkurenční výhodu.
Osloví více lidí
SEO pomáhá kdykoli přilákat jakéhokoli uživatele se záměrem, bez ohledu na fázi zákaznické cesty, ve které se daný uživatel nachází. Spoléhá na klíčová slova a fráze, které přitahují publikum ke konkrétním produktům a službám. Podniky si mohou vytvořit seznam klíčových slov, na která by se chtěly umístit, a poté kolem těchto klíčových slov vytvářet obsah.
Podporuje obsahový marketing
Díky seznamu klíčových slov, na která se chtějí umístit, a budování obsahu kolem těchto klíčových slov mají uživatelé větší pravděpodobnost, že najdou informace, které hledají. Obsah a SEO fungují ve vzájemném souladu. Web se bude lépe umisťovat, pokud bude vytvářet užitečný a kvalitní obsah optimalizovaný pro daná klíčová slova. Zajištění přítomnosti klíčových slov v nadpisech, meta popisech a v těle obsahu zlepší hodnocení těchto výrazů.
Zde je několik [tipů pro vytvoření strategie SEO pro obsahový marketing.](https://www.techtarget.com/searchcustomerexperience/tip/4-tips-for-creating-a-content-marketing-SEO-strategy?_gl=1*f1ss27*_ga*TFh3UEtxUEE1dGV4VWY0UHpYbUV3VVdYZHRRb3hiWlo4RjhXWU5OQnE2NVpXaVNWWV9LM3dMYmxHS3dhOUp6Wg..)
Lepší umístění v místních vyhledáváních
Stále častěji se používají místní vyhledávání, kdy uživatelé hledají produkty nebo služby „v mé blízkosti“. Pro zlepšení umístění v těchto vyhledáváních si firma může vytvořit účet Google My.Business a optimalizovat výpis pro místní vyhledávání. Spolu s tím a lokalizovaným obsahem na webových stránkách se uživateli budou v dotazech častěji zobrazovat výsledky místního vyhledávání.
Porozumění webovému prostředí
Uživatelé, kteří mají přehled o neustále se měnícím internetu, budou lépe schopni vykonávat průběžné potřeby SEO pro webové stránky. Tím, že budou mít aktuální informace, mohou firmy lépe porozumět tomu, jak vyhledávání funguje, a činit informovanější rozhodnutí o tom, jak měnit a přizpůsobovat své strategie.
Relativně levné
Aby byla strategie SEO účinná, musí firmy investovat čas a prostředky, aby byla efektivní. Existují společnosti, které si lze najmout jako odborníky na SEO, aby spravovali strategie, ale firmy se správným týmem to mohou dělat samy.
Získejte měřitelné výsledky
Existují nástroje a analytické údaje, které lze využít k měření účinnosti úsilí v oblasti SEO. Služba Google Analytics může poskytnout komplexní údaje týkající se organické návštěvnosti. Data zahrnují stránky, které zákazníci využívali, a klíčová slova použitá ve vyhledávání. Tato data lze následně porovnat se zamýšlenými provedenými akcemi a zjistit, jakou roli hrálo SEO při zapojení nebo získání zákazníků.
Techniky SEO
Existují tři hlavní součásti – nebo pilíře – SEO, které se podílejí na vytváření efektivních strategií SEO:
- Technická optimalizace. Jedná se o proces provádění činností při tvorbě nebo údržbě webových stránek za účelem zlepšení SEO. Často nemá nic společného s obsahem, který je na stránce samotné. Mezi způsoby manipulace s technickou optimalizací patří existence mapy stránek XML, strukturování obsahu způsobem, který je intuitivní pro uživatele, a zlepšení výkonu webu — například doba načítání stránek, správná velikost obrázků a hostingové prostředí.
- Optimalizace na stránce. Jedná se o proces, který zajišťuje, že obsah webových stránek je pro uživatele relevantní. Tento obsah zahrnuje správná klíčová slova nebo fráze v nadpisech a těle kopie; a zajištění toho, aby každá stránka obsahovala meta popisy, interní odkazy v rámci webu a externí odkazy na jiné renomované weby a dobrou adresu URL se zaměřením na klíčové slovo. Správci webových stránek používají k údržbě obsahu na stránkách systémy pro správu obsahu (CMS).
- Optimalizace mimo stránku. Tato technika se používá ke zlepšení hodnocení webu prostřednictvím činností mimo webové stránky. Tento typ aktivit je z velké části řízen zpětnými odkazy. Podniky je mohou vytvářet na základě partnerství, marketingu na sociálních sítích a hostování na jiných webech.
Tyto tři složky pomáhají marketérům zaměřit se na činnosti a techniky, které jim pomohou vybudovat silné pozice pro jejich webové stránky.
Zde je několik dalších technik, které lze použít v rámci každého ze tří pilířů:
- Výzkum a výběr klíčových slov. Proveďte průzkum klíčových slov, pro která je nejžádanější získat pozici. Podniky by se měly zaměřit na klíčová slova, která mají vysoký objem vyhledávání, aby byla pro vyhledávače relevantní. Pohled na nejvýkonnější klíčová slova konkurentů také dává příležitost vytvořit strategii, jak jim konkurovat.
- Vytvářejte kvalitní obsah. Po vytvoření strategie klíčových slov následuje strategie obsahu. Stránky se budou s větší pravděpodobností zobrazovat na vyšších místech v SERP díky vytváření kvalitního obsahu, který je relevantní pro čtenáře a jejich vyhledávací dotazy.
- Vytvářejte jedinečné názvy a meta popisy stránek. Názvy stránek by měly obsahovat klíčové slovo, na které se stránka zaměřuje. A meta popisky by měly být stručným shrnutím toho, co by se měl uživatel na stránce dozvědět. Tyto prvky se zobrazují ve vyhledávačích SERP a pravděpodobně budou tím, podle čeho se lidé budou řídit při klikání.
- Použijte platbu za kliknutí k doplnění organické návštěvnosti. Placená reklama může pomoci zlepšit organickou míru prokliků tím, že poskytne marketérům možnost testovat titulní značky a meta popisy, které se zobrazují v SERP. Tyto reklamy, které zajišťují umístění na první stránce, napodobují výsledky organického vyhledávání a zjišťují, jaká kopie přiměje uživatele ke kliknutí. To lze využít k úpravě názvů stránek a meta popisů s organickými výsledky.
- U obrázků používejte text alt. Alt text se používá k popisu obrázku na webové stránce. Je to důležité, aby roboti procházející web pochopili, co obrázek představuje. Také slovně popisuje, co obrázek představuje, pro lidi se zrakovým postižením. Je to také další příležitost k zadání klíčových slov.
- URL slug. Slug URL je část adresy URL, která je jedinečná pro konkrétní stránku. Je to také oblast, kam je důležité umístit klíčové slovo, které se vztahuje k tomu, co se na stránce nachází.
Nástroje SEO
Existují stovky nástrojů pro zlepšení, správu a vykazování účinnosti SEO. Některé jsou zdarma a některé ne. Všechny však pomáhají marketérům zkoumat klíčová slova, vyvíjet strategie a měřit výsledky vyššího umístění v SERP. Zde jsou některé běžné nástroje SEO, které dnes marketéři používají:
- Semrush. Tato platforma se používá pro výzkum klíčových slov a online hodnocení. Poskytuje marketérům přehled o vývoji a udržování strategií klíčových slov. Semrush lze také použít k měření výkonnosti SEO v průběhu času.
- Google Analytics a Search Console. Tato platforma poskytuje údaje o účinnosti SEO v reálném čase. V kombinaci se službou Google Search Console mohou obchodníci sledovat návštěvnost webových stránek, optimalizovat jejich umístění a přijímat informovaná rozhodnutí o vzhledu výsledků vyhledávání na webu.
- Yoast SEO. Pro webové stránky používající jako CMS WordPress je Yoast SEO plugin, který slouží ke zlepšení optimalizace na stránce. Uživatelé mohou definovat URL slug, meta description a název stránky. Mohou také zjistit, jak může obsah jejich stránky fungovat ve vyhledávání. K dispozici je kontrolní seznam položek, aby uživatelé mohli zajistit, že jejich stránka bude co nejlépe optimalizovaná.
- Ahrefs. Tento nástroj slouží k auditu webových stránek a poskytuje profily klíčových slov, odkazů a hodnocení. Dokáže také určit, které stránky mají nejlepší výkon a které je třeba zlepšit.
- SpyFu. Jedná se o nástroj pro výzkum klíčových slov konkurence pro Google Ads. Kromě výzkumu klíčových slov a dat, která dokáže poskytnout, poskytuje podrobný přehled o konkurenčních SEO a údajích o platbách za kliknutí.
- HubSpot Website Grader. Jedná se o bezplatný nástroj, který poskytuje přehledy s užitečnými informacemi o výkonnosti SEO. Dokáže ukázat, zda je web optimalizován pro mobilní zařízení, měří výkonnost webu a poskytuje bezpečnostní doporučení.
- Trendy Google. Tento nástroj vyhledává trendy obsahu v jednotlivých zemích nebo regionech světa. Vyhledává populární témata a s nimi související dlouhá klíčová slova. Tyto trendy také porovnává v čase.
Přečtěte si, [jak mohou long-tailová klíčová slova zlepšit marketingové úsilí.](https://www.techtarget.com/searchcontentmanagement/answer/How-can-a-long-tail-keyword-strategy-improve-marketing-efforts?_gl=1*pemcbs*_ga*TFh3UEtxUEE1dGV4VWY0UHpYbUV3VVdYZHRRb3hiWlo4RjhXWU5OQnE2NVpXaVNWWV9LM3dMYmxHS3dhOUp6Wg..)
- Správce webu Bing. Tento nástroj umožňuje marketérům zobrazit profily zpětných odkazů a výzkum klíčových slov. Má také zabudovanou funkci skenování stránek.
- Konzultanti. Přestože se nejedná o nástroj, který by bylo možné zakoupit nebo používat zdarma, konzultanti mají odborné znalosti v oblasti SEO, které některým týmům interně chybí. Dobří konzultanti mohou pomoci vyvinout správné strategie, provést nebo doporučit dlouhodobý plán. Mohou také podávat zprávy o metrikách pro určení úspěchu.
Více informací o dalších [bezplatných nástrojích pro výzkum klíčových slov najdete zde.](https://www.techtarget.com/searchcontentmanagement/tip/5-free-SEO-keyword-research-tools-to-explore?_gl=1*1riko3d*_ga*TFh3UEtxUEE1dGV4VWY0UHpYbUV3VVdYZHRRb3hiWlo4RjhXWU5OQnE2NVpXaVNWWV9LM3dMYmxHS3dhOUp6Wg..)