Zdroje: https://mailchimp.com/en-gb/marketing-glossary/seo/#:~:text=Search
SEO znamená optimalizaci pro vyhledávače a jedná se o proces používaný k optimalizaci technické konfigurace webových stránek, relevance obsahu a popularity odkazů tak, aby se jejich stránky staly snadno nalezitelnými, relevantnějšími a oblíbenějšími pro vyhledávací dotazy uživatelů, a v důsledku toho byly vyhledávači lépe hodnoceny. Vyhledávače doporučují úsilí o SEO, které prospívá jak uživatelskému vyhledávání, tak hodnocení stránek, a to díky obsahu, který splňuje vyhledávací potřeby uživatelů. To zahrnuje mimo jiné používání relevantních klíčových slov v názvech, meta popisech a nadpisech (H1), uvádění popisných adres URL s klíčovými slovy namísto řetězců čísel a značení schémat, které specifikuje význam obsahu stránky, a další osvědčené postupy SEO.
Vyhledávače pomáhají lidem najít to, co hledají na internetu. Vyhledávače jsou běžným výchozím bodem při hledání informací, ať už jde o průzkum produktu, hledání restaurace nebo rezervaci dovolené. Pro majitele firem představují cennou příležitost, jak nasměrovat relevantní návštěvnost na vaše webové stránky.
Optimalizace pro vyhledávače (SEO) je postup, při kterém se vaše webové stránky orientují tak, aby se umístily na vyšší pozici na stránce s výsledky vyhledávání (SERP) a vy jste tak získali větší návštěvnost. Cílem je obvykle umístění na první stránce výsledků vyhledávání Google pro výrazy, které pro vaši cílovou skupinu znamenají nejvíce. SEO je tedy stejně tak o pochopení přání a potřeb vašeho publika jako o technické podstatě nastavení vašich webových stránek.
Zde jsou základy.
Jak fungují vyhledávače?
Vyhledávače poskytují výsledky na jakýkoli vyhledávací dotaz, který uživatel zadá. Za tímto účelem prozkoumávají a „rozumí“ rozsáhlé síti webových stránek, které tvoří web. Používají sofistikovaný algoritmus, který určuje, jaké výsledky se mají zobrazit pro každý vyhledávací dotaz.
Proč se SEO zaměřuje na Google
Pro mnoho lidí je pojem „vyhledávač“ synonymem pro Google, který má přibližně 92% podíl na celosvětovém trhu vyhledávačů. Protože je Google dominantním vyhledávačem, SEO se obvykle točí kolem toho, co pro něj funguje nejlépe. Je užitečné mít jasnou představu o tom, jak Google funguje a proč.
Co Google chce
Google je navržen tak, aby svým uživatelům neboli vyhledávačům poskytoval co nejlepší zážitek z vyhledávání. To znamená poskytovat co nejrelevantnější výsledky, a to co nejrychleji.
Dva základní prvky vyhledávání jsou hledaný výraz (vstup uživatele) a výsledky vyhledávání (výstup).
Řekněme, že hledáte „průvodce a návody pro Mailchimp“. Jedná se o jasné, jednoznačné vyhledávání. Google chápe, co hledáte, a jako nejvyšší organický výsledek poskytne užitečnou stránku – vlastní stránku Mailchimpu s tímto názvem.
Z pohledu společnosti Google se jedná o velmi dobrý výsledek vyhledávání a pozitivní uživatelský zážitek, protože je pravděpodobné, že uživatel klikne na horní výsledek a bude s výsledkem spokojen.
Jak Google vydělává peníze
Google vydělává na tom, že lidé důvěřují jeho vyhledávací službě a oceňují ji. Toho dosahuje poskytováním užitečných výsledků vyhledávání. Společnost Google také poskytuje podnikům možnost zaplatit za umístění reklamy v horní části stránek s výsledky vyhledávání. Tato umístění označuje slovo „Ad“. Google vydělává peníze, když vyhledávače kliknou na tyto placené reklamy (PPC), které si zakoupíte prostřednictvím služby AdWords. Tyto reklamy uvidíte zejména u obecnějších dotazů.
Kromě malého popisku vypadají tyto výsledky vyhledávání téměř k nerozeznání od ostatních výsledků vyhledávání. To je samozřejmě záměr, protože spousta uživatelů na tyto výsledky klikne, aniž by si uvědomila, že se jedná o reklamu. Na to Google spoléhá. Příjmy z reklamy tvořily více než 80 % z 182,5 miliardy dolarů, které Google vydělal v roce 2020. Ačkoli tedy funkce vyhledávání zůstávají jeho hlavním produktem, je závislý na svém reklamním byznysu.
Anatomie výsledků vyhledávání
SERP se skládá z placených výsledků vyhledávání a „organických“ výsledků vyhledávání, přičemž organické výsledky nepřispívají k příjmům společnosti Google. Místo toho společnost Google poskytuje organické výsledky na základě svého hodnocení relevance a kvality webu. V závislosti na typu vyhledávacího dotazu Google do SERPu také zahrnuje různé prvky, jako jsou mapy, obrázky nebo videa. Objem reklam na SERPu závisí na tom, co uživatelé vyhledávali. Pokud byste například hledali slovo „boty“, pravděpodobně byste zjistili, že značný počet nejlepších výsledků tvoří reklamy. Ve skutečnosti budete muset pravděpodobně rolovat stránku dolů, abyste našli první organický výsledek.
Takový dotaz obvykle generuje tolik reklam, protože je velká pravděpodobnost, že hledající hledá boty online, a existuje spousta obuvnických firem, které jsou ochotny zaplatit za funkci ve výsledcích AdWords pro tento dotaz.
Na druhou stranu, pokud budete hledat něco jako „Atlanta Falcons“, budou vaše výsledky jiné. Protože je toto vyhledávání většinou spojeno s profesionálním týmem amerického fotbalu s tímto názvem, vztahují se nejlepší výsledky právě k němu. Stále se však jedná o méně jednoznačný dotaz. Najdete zde novinky, znalostní graf a jejich domovskou stránku. Tyto 3 druhy výsledků nahoře naznačují, že Google nezná přesný záměr vašeho vyhledávání, ale poskytuje rychlé cesty, jak se o týmu dozvědět, přečíst si jejich nejnovější zprávy nebo přejít na jejich webové stránky. Protože se zdá, že za dotazem není žádný nákupní záměr, inzerenti nejsou ochotni na toto klíčové slovo přihazovat, takže se neobjeví žádné výsledky AdWords.
Pokud však dotaz změníte na „Atlanta Falcons hat“, což společnosti Google signalizuje, že byste mohli nakupovat, výsledky SERP se změní a budou obsahovat více sponzorovaných výsledků.
Úloha SEO
Cílem SEO je zvýšit vaši pozici v organických výsledcích vyhledávání. Existují různé postupy pro optimalizaci výsledků AdWords, nakupování a místních výsledků. I když se může zdát, že tolik konkurenčních prvků zabírajících prostor v SERPu tlačí organické výpisy dolů, SEO může být stále velmi silným a lukrativním úsilím.
Vzhledem k tomu, že Google denně zpracovává miliardy dotazů, představují organické výsledky vyhledávání velmi velký kus z velmi velkého koláče. A přestože jsou k zajištění a udržení organických pozic nutné určité počáteční a průběžné investice, každé kliknutí, které přivede návštěvnost na vaše webové stránky, je zcela zdarma.
Napsal Patrick Hathaway pro Mailchimp. Patrick je spoluzakladatelem Sitebulb, technického nástroje pro audit SEO.